In 5 stappen meer klanten via je website

dinsdag 6 augustus 2019

Je hebt een strakke website staan en bent lekker bezig. Er wordt dagelijks content online geslingerd, je bent goed zichtbaar en adverteert misschien zelfs online. Je durft jezelf te laten zien en deelt je missie uitbundig via allerlei kanalen. Al wrijvend in je handen denk je: kom maar door met die bakken aan leads.

Maar… het blijft stil. Er komen nauwelijks conversies binnen via je website, je leadteller blijft op die beangstigende (0) steken en jij zit met je handen in het haar.

Geen paniek! In deze blog ga ik je precies vertellen wat er aan de hand is en hoe je van je website wél een geautomatiseerde klantenmachine maakt.

Waarom je nu geen klanten binnenhaalt via je website

Al je uitingen zijn gelinkt aan je website. Die inspirerende LinkedIn post verwijst door naar je website, die online advertentie triggert mensen je website te bezoeken en die openhartige Insta post maakt mensen nieuwsgierig om even een kijkje te nemen op, jawel, je website. Qua design kan je website er nog zo strak uitzien, maar als hij niet gericht is op klanten binnenhalen zullen ze hoogstens een beetje rondklikken. Je bent ze ook binnen no-time weer kwijt.

Wat gaat er mis? Je website is dan niet meer dan een online flyer. Een leuk plaatje met wat tekst. En dat is dodelijk voor je conversies.

De eerste ontmoeting met je website is in een split second, heb je je website op orde? Mooi het visitekaartje staat, het eerste oogcontact is gemaakt. Maar voor het échte contact wil je dat je bezoeker door je website leest, je verhaal ontdekt en je dienst of product per sé wil hebben. Dat is een conversie, je bezoeker leiden naar het beoogde einddoel.

Los van een mooie weergave van waar jij voor staat, mag je van je website dus verwachten dat hij zijn werk doet. Dat kan zijn het binnenhalen van nieuwsbrief aanmeldingen, je e-book downloaden of in je webshop conversies te draaien. Je website is not just a pretty face!

Checklist: 5 pijlers voor een converterende website

Oké, oké, we weten nu wat er allemaal mis gaat. Hoe moet het dan wél?
Het is belangrijk om je te realiseren dat je bezoeker je website in een oogwenk screent. Om ervoor te zorgen dat je klanten gaat binnenhalen via je website, dient je site een aantal basis ingrediënten te hebben. Ik neem het receptje met je door.

1. De behoefte van je klant

Men neme.. een vleugje ‘behoeftevoorziening’. Je bezoeker zal zich op je website in eerste instantie behoorlijk egocentrisch gedragen. De grote vraag is: what’s in it for me? Speel daarop in en etaleer je aanbod op de juiste manier. 

Dat doe je door alle essentiële elementen van je website in een logische volgorde toe te voegen. Je bezoeker wil geen tijd verspillen aan zoeken. Die logische volgorde bepaal je door kritisch te kijken naar het design van je webpagina’s, voordat je halsoverkop een strak design maakt of laat maken. Neem even de tijd om uit te zoomen en na te denken over de opbouw van je pagina’s. Doe dit door jezelf vragen te stellen als:

  • ‘Wat is het probleem van mijn klant?’
  • ‘Wat zoekt mijn klant op mijn website?’
  • ‘Wat heeft mijn klant nodig?’

Op elke pagina maak je in een oogopslag duidelijk welk probleem je oplost. Zo verbind je direct met je klant, voelt hij zich aangesproken en gehoord en zal hij eerder in actie komen.

Laat alle verdere randzaken achterwege. Less is more. Ga niet voor extra opvulling, want je wilt je bezoeker niet laten verdrinken in een overload aan informatie. Houd het kort en overzichtelijk. Hoe minder opties, hoe sneller je klant een klant binnenhaalt via je website.

2. Het gemak: neem drempels weg

Je bezoeker zal in deze fase nog met een kilootje kritiek zitten. Hij ziet beren op de weg. Het zal wel veel gedoe zijn. Heel duur zijn. Het gaat hem vast allemaal tijd kosten.

Aan jou (en je website) de schone taak om deze onzekerheden weg te nemen. Onduidelijkheid is funest bij het binnenhalen van klanten via je website. Het is daarom essentieel om alle mogelijke bezwaren die je klant heeft weg te nemen. 

Ook hierbij speelt het design weer een belangrijk rol. Las eens een brainstormsessie in (met jezelf, helemaal niet gek!) en schrijf voor jezelf op welke drempels je klant zou kunnen hebben. Een aantal voorbeelden:

  • Hoe snel kunnen ze leveren?
  • Zitten ze fysiek in de buurt?
  • In welke prijscategorie valt dit? 
  • Is dit wel betrouwbaar?

Houd de antwoorden ook weer to the point, je bezoekers zullen binnen een paar seconden zien of ze gaan vinden wat ze zoeken en of hun onduidelijkheden weggenomen worden.  Zorg daarom dat je direct de meest belangrijke informatie toont, de hoogste drempel dus. Weg onzekerheden, hallo nieuwe klanten via je website!

3. De prijscategorie

Hoe mooi je het ook presenteert, de prijs is en blijft het basis ingrediënt. Je bezoeker zal altijd willen weten: “valt dit binnen mijn budget?”

Je kunt dus heel geheimzinnig doen over de prijscategorie van je producten en diensten, maar openheid van zaken gaat je veel meer opleveren. Het wekt vertrouwen (zie ook punt 5) en versterkt de band met je bezoeker. Jij hebt niks te verbergen.

Door een richtlijn te geven van je tarieven, weet je klant waar hij aan toe is. Dat het communiceren van je prijs zou afschrikken, is een fabeltje. Niets communiceren, dat is pas een afknapper. Bovendien laat je zien dat je niet bang bent voor concurrentie, jij bent nou eenmaal de beste keuze ;-)! Zo haal je vol zelfvertrouwen klanten binnen via je website.

4. Een connectie met je klant

Van onschatbare waarde om klanten ook daadwerkelijk aan te zetten tot actie op je website is de connectie die ze met je voelen. Dit is het bindmiddel van je recept.

Hoe verbind je met je bezoeker, zonder dat het geforceerd overkomt? Geef bezoekers de kans om via jouw website op een laagdrempelige manier kennis met je te maken. Laat zien wie je bent en waar je voor staat en wees niet bang om iets weg te geven, zodat ze een beetje kunnen proeven (hah!) van wat je te bieden hebt. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book, een proefles of consulting call. Het voelt misschien wat tegenstrijdig, maar uiteindelijk zal iets gratis weggeven je juist veel gaan opleveren. Klik hier voor een voorbeeld > Gratis e-book ‘5 tips om meer klanten te werven via je website’

Door je te leren kennen voelt de bezoeker een klik met je bedrijf en zullen ze eerder geneigd zijn om tot een aankoop over te gaan.

5. Het laatste zetje: betrouwbaarheid

Oké, je bent inmiddels echt lekker op weg om klanten binnen te halen via je website. Het is tijd om het laatste stukje onzekerheid weg te nemen en ze te laten zien dat ze bij jou zéker een positieve ervaring gaan krijgen. Dit smaakt naar meer..

Voordat er keuzes gemaakt gaan worden, wil je bezoeker weleens weten wie ze voor is gegaan. Mensen laten zich graag beïnvloeden door anderen die eerder voor dezelfde keuze hebben gestaan. We zijn nou eenmaal kuddedieren. Plaats daarom goede recensies van je klanten.

Deze sociale bewijskracht geeft je potentiële klant het vertrouwen om ook voor jou te kiezen. Plaats ze trouwens niet alleen op je homepage, maar bijvoorbeeld ook op je betaalpagina. Zo voorkom je lastminute ‘bouncers’ en geef je ze op dat moment de motivatie om door te gaan. Seal the deal!

Je bent klaar voor meer klanten via je website

Na het afvinken van deze checklist is je website niet langer een online flyer. Laat die nieuwe leads maar komen!

Oké, ik geef je nog een paar laatste tips, de kers op de taart, de garnering, the rainbow sprinkles:

  • Check de laadtijd van je website. Een trage laadtijd is dodelijk voor je conversies, kies daarom een goed hostingbedrijf.
  • Meten is weten. Zorg dat je Google Analytics hebt ingesteld en pixels en tracking codes op je website hebt. Zo kun je het gedrag van je bezoeker meten en je website verbeteren.
  • Schrijf actief! Daarmee bedoel ik niet met alleen maar uitroeptekens! Dat gaat irriteren! Je schrijft actief als je woorden als ‘zullen’, ‘kunnen’ en ‘worden’ vermijdt. Je dienst ‘zal’ niet werken. Je dienst werkt. Uitroepteken!
  • Kijk naar de conversie grootheden als Coolblue en Bol.com. Hoe schrijven ze? Hoe presenteren ze hun prijzen? Hoe wekken ze vertrouwen? Laat je inspireren.

Ga jij ook voor een website die klanten oplevert? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang het gratis e-book ‘5 tips om meer klanten te werven via je website’.

Samen gaan we voor meer klanten via je website!

© Copyright 2018-2019 Brainwise | Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring | Algemene voorwaarden

Download nu mijn gratis e-book

Nadat je het gratis e-book hebt ontvangen, gebruik ik je e-mailadres enkel om je af en toe meer informatie te sturen over Brainwise. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Bekijk mijn privacyverklaring voor meer informatie.

AVG toestemming

Bedankt voor je inschrijving. Het e-book verschijnt binnen enkele minuten in je mailbox.